Over scholen,
schakelen en samen
blijven staan
Een school is een plek om te leren, voor leerlingen én voor wie er werkt. Samenwerken in een schoolcontext vraagt meer dan goede wil. Het vraagt afstemming, aanvaarden van verschil en de moed om te zeggen wat wringt.
En net dat laatste gebeurt vaak niet. Er is spanning tussen collega’s. Of tussen team en directie. Leerlingen slikken dingen in tot het onploft of spuwen ongepast hun gal. Ouders wakkeren soms uit bezorgdheid het vuur aan. Voor je het weet sta je in kampen tegenover elkaar. De ene trekt zich stilletjes terug, de andere vertrekt voorgoed. Wat achterblijft is een gebrek aan vertrouwen, helderheid en veiligheid.
Bemiddeling
als derde pad
Geen oordeel, geen gelijk, geen verzoening. Wel een manier om te verkennen wat er écht speelt, om de scherpte uit het verschil te halen en opnieuw ruimte te maken voor samenwerking. Noem het gerust het derde pad… naast tucht installeren, sancties uitspreken of weggaan. Als bemiddelaar begeleid ik die nieuwe weg zorgvuldig, met oog voor de verhoudingen, de mensen, en het grotere geheel waarin jullie functioneren. Op het ritme van jullie schooljaar en met respect voor ieders plek.
Wanneer kan
bemiddeling
zinvol zijn?
- Bij spanningen tussen collega’s die blijven doorsluimeren
- Bij verstoorde communicatie tussen directie en teamleden
- Bij botsingen in de klas, met leerlingen
- Bij moeilijke gesprekken met ouders
- Bij veranderingen die onrust of stil verzet veroorzaken
- Als je merkt dat iemand zich verliest, afhaakt of vertrekt
Voel je dat het vastzit?
Ik kijk en luister graag mee.